Nagy Sándor (1958): Didaktika. Segédkönyv a tanitóképzők számára. Budapest, Tankönyvkiadó, 215 p.

x105.734
kiad.1958.
kiad. [Utánny.] 1959

Petriné Feyér Judit - Szabolcs Éva (1999): Nagy Sándor. [a bibliográfiát összáll. Szilágyi Erzsébet és Varga Kovács Amarilla] OPKM, Budapest, 18-19. p.

Tovább épül, finomodik a didaktika a korábbi években kiadott tankönyveihez képest. Az 1958-ban a tanítóképzők számára készült Didaktika c. munkában Nagy Sándor "sommás, dogmatikus" álláspontúnak minősítette korábbi didaktikai összefoglalásait. Itt már árnyaltabb marxista kifejtésnek lehetünk tanúi. Ebben a könyben külön fejezetet kap az eddig elhanyagolt didaktikatörténeti rész: differenciáltabb, de marxista súlyozású ismertetését és értékelését adja az oktatástörténetnek, amelyben a magyar didaktikai irodalom megítélése is tárgyszerűbb. "A két világháború között a helyzet a didaktika területén meglehetősen sokszínű. Most már egyáltalán nemcsak Herbart hatásokkal találkozunk, hanem ezeken kivül gyermekfejlődéstani alapon felépült didaktikával, kultúrfilozófiai kiindulású didaktikával és különböző egyéb irányzatokkal. Ez nem változtat azon a történelmi tényen, hogy a Horthy-korszak hivatalos didaktikai koncepciója alapvetően herbartiánus, klerikális, konzervatív vonalú. Magának a didaktikának a helyzete azonban sokkal bonyolultabb." Fináczy Ernőről így ír: "...a korszak egyik legnagyobb hatású didaktikusa... a kérdéseket jól áttekinthető rendszerben, természetesen idealista elvi alapon tárgyalja." (Nagy S., 1958:33-34)  Bővül az oktatási folyamatról szóló fejezet is, noha ideologikus felhangja (még Mao Ce Tung idézetet is találunk benne!) erősebb, mint a könyv egyéb fejezeteié. Már nemcsak az oktatási folyamat fő mozzanatait tartalmazza ez a fejezet - az 1957-es tankönyvétől bővebb, némileg változtatott formában -, hanem a megismerés kérdéseit is itt fejtegeti, és a korábbi munkákból ismert lenini ismeretelméleti gondolatmenet mellett itt megjelennek olyan oktatáslélektani hivatkozások, amelyek Piaget, Rubinstein és Kelemen László munkásságát érintik.

           A történeti áttekintés ettől kezdve szerves része Nagy Sándor didaktikai rendszerének. Az ideológiai irányultság megléte ugyan korlátozza a történeti elemzés funkcióját, de a tudományos didaktikai rendszeralkotás nem nélkülözheti a tudományterület előzményeihez való viszonyítást.

Utolsó frissítés: 2016-05-09 14:27:43