Elemi iskolai tanulmányok

1922-1926

A zalátai elemi iskolai élményeire is gondos mérlegelés után tekint vissza, -  némi humor kíséretében -  és az élmények súlyozása  nem független  attól a tudományos látásmódtól,  amelyet a didaktika kutatójaként  alakított ki: a tanítás-tanulás kérdéseinek avatott szakértőjeként  értékeli  első iskolai benyomásait. "Sajátos monitor-rendszer érvényesült; ez azt jelentette, hogy  az írási előgyakorlatok rajzolgatása, majd később a betűk  írásának gyakorlása és még később összeolvasása  általában egy-egy hatodikos fiú  felügyelete, segítsége  és ellenőrzése mellett folyt...A monitor-rendszer korántsem volt eredménytelen (a munka során néha egy-egy bokánrúgás  is járt vele, de ez - mint e sorok is mutatják - túlélhető volt.)... Ami a számolást illeti, igen nagy gondot fordítottunk a szorzótábla műveleteinek fokozatok  kialakítására és begyakorlására...később... a műveletek automatizálódása a rendkivüli arányú  gyakorlás következtében szinte tökéletesedett.  A "rendkivüli arányú gyakorlás"  kifejezés egyáltalán nem túlzás.  Akkoriban ugyanis az  iskolába érkezést követően  nem a később oly gyakorivá vált  általános ordítozás töltötte be a tantermet, hanem vagy az együtt-éneklés, vagy a szorzótábla nagy hangerővel történő együtt-mondása. ... a négy esztendő során magam is ezerszer és ezerszer ordítottam végig, hogy ... "nyolcszor nyolc az hatvannégy...végig az egész szorzótáblát. Ilyen körülmények között már a második és harmadik osztályban is eléggé ütődöttnek  kellett lenni ahhoz, hogy az ember gépiesen ne tudott volna  nemcsak ´ összeadni és kivonni, hanem szorozni és osztani is." (Benke-Nagy, 1992:19-20)

Nagy Sándor esetében bizonyára meghatározó a család, ahová beleszületett; az hogy piciny faluban látta meg a napvilágot így falusi elemi népiskolában, összevont osztályban tanulta a betűvetést.

 

Utolsó frissítés: 2016-05-09 09:43:12